Euro NCAPi testid lähevad rangemaks
Kuidas on lood uute linnamaasturite ohutusega?
Transpordisektoris pole ühtegi teist organisatsiooni, mis nii püsivalt ja sihikindlalt kehtestaks ohutusstandardeid nagu Euro NCAP. Pidevalt arenev Euroopa uute autode hindamisprogramm on üks neist liikuma panevatest jõududest, mis sunnib tootjaid uusi mudeleid ohutuse poolelt pidevalt täiustama. Ihaldatud viis tärni omistatakse ainult neile markidele, kes suudavad oma sõidukitesse harmooniliselt integreerida tõhusad passiivsed ja aktiivsed turvasüsteemid. Ainulaadse tarbijate teejuhi tähtsus aina kasvab, sest automaailmas kiireneb elektrifitseerimine ja turule tulvavad üha uued tegijad.
Ohutusnõudeid lisandub pidevalt ja need muutuvad aina rangemaks, nii on maksimaalse hinnangu saavutamine alati märkimisväärne tulemus. Mõnel tootjal õnnestub see saavutada ühe mudeliga, kuid leidub tootjaid, kes suudavad näidata veatuid tulemusi kogu mudelirivi ulatuses. Näiteks kuulub sellesse elitaarsesse seltskonda CUPRA, kelle uus linnamaastur Terramar teenis hiljuti maksimaalsed viis tärni.
Ka teised Hispaania margi mudelid – Tavascan, Born, Formentor ja Leon – on pälvinud maksimaalse ohutushinnangu. Seega kuulub CUPRA eksklusiivsesse seltskonda Volvo ja Škoda kõrval.
Tasub lähemalt vaadata
Kõik tootjad ei suuda Euro NCAPi pidevalt täiustuvate nõuetega sammu pidada. Vaadates tänavusi ja ka möödunud aasta ohutusteste, on lisaks CUPRA Terramarile näidanud märkimisväärselt tugevaid tulemusi Porsche Macan ja Toyota C-HR. Samas, Euroopas ülipopulaarses keskmise suurusega linnamaasturite segmendis teenisid aga näiteks Honda CR-V ja Renault Captur vaid nelja tärni. Peamine puudus? Juhiabisüsteemide ebapiisav tõhusus põhivarustuses.
Leedu autoajakirjanik Justas Lengvinas juhib tähelepanu sellele, et kuigi tootjad on viietärniliste ohutushinnangute üle arusaadavalt uhked, on kasulik ka uurida Euro NCAPi veebisaidilt üksikasjalikku teavet, et mõista, mida need tärnid tegelikult tähendavad.
„Viis tärni on tarbijatele juba ammu tuttav ja kergesti mõistetav näitaja. Aastate jooksul on aga hinnatavate kategooriate arv laienenud ning samuti on muutunud nende kategooriate mõju lõpptulemusele. Seega ei ole koondhinne enam nii ühtlustatud. Tänapäeval on mõttekas tulemus nii öelda pulkadeks lahti võtta ja vaadata sellele otsa üksikute kategooriate kaupa," selgitab Lengvinas.
Näiteks CUPRA Terramar sai eriti kõrged hinded täiskasvanud reisijate (89%) ja lapsreisijate (87%) kaitse eest. Nendelt passiivsetelt ohutusnäitajatelt edestas Terramar selliseid mudeleid nagu Lexus LBX (82% ja 83%) ja Volvo EX30 (88% ja 85%). Mõnevõrra ootamatult saavutas Hiina päritolu Zeekr X selles segmendis kõige kõrgemad hinded – 91% täiskasvanute ja 90% laste osas, edestades kõige napimalt sportlikku linnamaasturit Porsche Macan (90% ja 90%).
Keskendumine aktiivsele ohutusele kasvab
Euro NCAP sisaldab nüüd ka juhiabisüsteemide hindamist, mis võimaldab passiivsete meetmete kõrval objektiivsemalt hinnata ka aktiivset ohutust. Lihtsamalt öeldes on tarbijatel nüüd lihtne juurdepääs teabele mitte ainult selle kohta, kui hästi sõiduk oma sõitjaid avarii korral kaitseb, vaid ka selle kohta, kuidas see suudab õnnetusi täielikult vältida.
Möödunud aastal said keskmise suurusega linnamaasturite segmendis juhiabisüsteemi jõudluses kõige kõrgema hinnangu Zeekr X (83%) ja Volvo EX30 (80%). Esiviisikusse mahtusid veel Toyota C-HR (79%) ja CUPRA Tavascan (79%). Sisuliselt võib sellesse rühma paigutada ka Honda CR-V, kuigi 79% hinde saavutas ta varustatuna täiendava turvavarustuspaketiga.
Euro NCAPi testi tulemused on eriti väärtuslikud, et saada ettekujutust Euroopa turule sisenevatest Hiina markidest või andes hinnangut uutele, taskukohastele mudelitele.
„Viietärniline hinnang loob tundmatu tootja või uue mudeli suhtes suuremat kindlustunnet, sest need ei ole jõudnud end veel pikaajalise kasutamisega tõestada. Kehval ohutushinnangul on muidugi vastupidine mõju," selgitab Leedu ajakirjanik.
Hiina tootjad tulevad Euroopasse üha paremini ette valmistunult. Tänavustes peresõidukite Euro NCAPi testides, kuhu on kaasatud C-segmendi luukpärad, keskmise suurusega sedaanid, universaalid, linnamaasturid ja mahtuuniversaalid, on turvaliidrite ridadesse kerkinud uued tulijad. Polestar 3 ja Audi A6 e-tron on kõige kõrgemat hinded pälvinud elektrilised linnamaasturid koos selliste uute tegijatega nagu Geely EX5 ja BYD Sealion 7. Ning just sellesse elitaarsesse rühma pääses ka pistikhübriid CUPRA Terramar.
Metodoloogia areneb pidevalt
Euro NCAP jätkab ohutusnõuete karmistamist. 2025. aastal võetakse kasutusele uued lävendid, et täpsemalt määratleda üksikute kehaosade liikumise piirid kokkupõrke ajal. Kohustuslikud tehnilised skeemid päästeteenistustele esitatakse kõigis Euroopa Liidu keeltes. Lisaks viiakse läbi nii öelda sukeldumiskatseid, et teha kindlaks, kas elektrisüsteemid töötavad teatud kindla ajavahemiku jooksul usaldusväärselt ja kas reisijad saavad sellistes olukordades sõidukist pääseda. Teised muudatused hõlmavad senisest realistlikumaid jalakäijate kaitse teste, mis simuleerivad paremini jalavigastusi.
Viimase viie aasta jooksul on ohutuse testimise metoodikasse sisse viidud veel palju muid uuendusi. Euro NCAP kontrollib nüüd kohustuslike automaatsete hädaabikõnede süsteemide funktsionaalsust, akude ja kõrgepingesüsteemide lahti ühendamist pärast kokkupõrget ning jälgib autonoomsete sõidufunktsioonide korral juhi kaasatust.
Automaatsete hädapidurdussüsteemide paremaks hindamiseks on kasutusele võetud uued stsenaariumid, nende seas ristmike ületamine ja jalgratturite tuvastamine. Tehnoloogia arenedes testitakse veelgi keerukamaid stsenaariume: näiteks reageerimine takistuste varjust teele jooksnud lastele või juhiabisüsteemide jõudluse hindamine halva nähtavuse tingimustes.
Uued nõuded on seatud ka passiivsetele ohutusmeetmetele. Näiteks testitakse nüüd tagaistmete keskmisi turvapatju, tagamaks, et need hoiaks ära reisijate peade kokkupõrkamise.