Eestist ostetud sõiduki kontroll
Sõiduki taustakontroll peaks algama juba enne ostuotsuse tegemist. Kui ostad auto, mis on registreeritud ja kasutatud Eestis, järgi järgmisi samme:
- Kuulutuse andmete kontroll
Esmalt kontrolli, kas kuulutuses toodud andmed vastavad transpordiameti andmetele. Sisesta sõiduki registreerimisnumber või VIN-kood transpordiameti kodulehel: https://eteenindus.mnt.ee/public/soidukTaustakontroll.jsf?lang=et. Sealt leiad auto põhiandmed, omanikuvahetused, tehnilised mõõtmed, kütusekulu ning muu olulise info.
- Avariide kontroll
Uuri, kas auto on osalenud liikluskahjudes. Seda saab teha Liikluskindlustuse Fondi kodulehel, sisestades sõiduki registreerimisnumbri või VIN-koodi: https://lkf.ee/et/kahjukontroll.
- Internetiotsing
Otsi infot auto numbrimärgi ja VIN-koodi kohta. Mõnikord võib leiduda avalikke andmeid või foorumeid, kus on jagatud sõiduki kohta olulist taustainfot, nagu varasemad omanikud, avariid või remonttööd.
- Visuaalne ülevaatus
Vaata auto üle oma silmaga. Pööra tähelepanu kere seisukorrale, värvitoonidele ja võimalikele remondivihjetele (nt värvierinevused, ebaregulaarsed vahed kereosade vahel).
Kahtluste korral lase auto üle vaadata spetsialistidel margiesinduses või sõltumatus töökojas.
- VIN-koodi kontroll
Veendu, et sõiduki tehnilises passis ja kerele trükitud VIN-kood ühtiksid.
- Proovisõit
Tee kindlasti proovisõit, et hinnata auto sõidukvaliteeti. Jälgi mootori tööd, vedrustust, pidureid ja elektroonilisi süsteeme. Kõik imelikud helid või sõidukäitumine võivad viidata tõrgetele.
- Hooldus- ja remondiajaloo kontroll
Uuri, kas auto on korrektselt hooldatud. Margiesindusest või autot hooldanud ettevõtetest saab infot remondi ja hoolduste kohta. Küsi hooldusraamatut ja selgita välja, kas kõik hooldused on tehtud õigeaegselt.
- Tehniline ja kere kontroll spetsialistide poolt
Lase auto margiesinduses või spetsialiseerunud töökojas üle vaadata. Nad kontrollivad auto tehnilist seisukorda ja võimalikku kerevigastust, mida võib olla raske visuaalselt märgata.
Sisse toodud autode (kasutatud ja ilma Eesti ajalooga) kontroll
Kui auto on kasutatuna Eestisse toodud ja sellel puudub Eestis ajalugu, siis tuleb järgida järgmisi samme:
- Küsi müüjalt dokumentatsiooni
Küsi müüjalt maksimaalselt infot auto päritolu kohta, sealhulgas hooldusraamatuid ja dokumente, mis tõendavad sõiduki läbisõitu ja hooldust. Uuri, millises riigis on auto varem olnud ja kas kõik hooldustööd on dokumenteeritud.
- Internetiotsing
Otsi infot auto numbrimärgi ja VIN-koodi kohta. Mõnikord võib leiduda avalikke andmeid või foorumeid, kus on jagatud sõiduki kohta olulist taustainfot, nagu varasemad omanikud, avariid või remonttööd.
- Kasuta spetsiaalseid taustakontrolli lehti
Otsi infot spetsiaalsetelt veebiportaalidelt, mis on loodud autode taustakontrolliks, näiteks CarVertical https://www.carvertical.com/et. Sellised portaalid pakuvad detailset infot, sealhulgas salvestatud fotod, võimalikud kahjustused, läbisõidulugu ja tehnilised andmed.
- Visuaalne kontroll
Visuaalne ülevaatus on oluline ka importautode puhul. Pööra tähelepanu kere seisukorrale ja võimalikule kahjustusele, mida fotodel võib-olla ei näidata.
- VIN-koodi ühtivuse kontroll
Kontrolli tehnilises passis ja kerele trükitud VIN-koodi ühtivust, et vältida võimalikke pettusi.
- Proovisõit
Tee alati proovisõit, et hinnata auto üldist seisukorda ja sõidukogemust.
- Hooldus- ja remondiajaloo kontroll
Uuri margiesindusest või varem autot hooldanud ettevõttest, kas hooldused on tehtud korrektselt. See annab hea ülevaate sõiduki hoolduse ajaloost.
- Tehniline ja kere kontroll spetsialistide poolt
Samamoodi nagu Eestist ostetud autode puhul, lase spetsialistidel auto üle vaadata. See aitab välistada varjatud probleeme, mida võib olla keeruline ise tuvastada.
Kasuta professionaale taustakontrolliks
Kui kogu see protsess tundub keeruline, võid sisse osta taustakontrolli teenuse spetsialiseerunud ettevõttelt, näiteks Automaakler Eesti OÜ https://automaakler.ee/teenused.
Nad pakuvad taustakontrolli hinnavahemikus 19–129 eurot, mis on võrreldes sõiduki võimalike vigastustega väga mõistlik hind.
Täiendavad soovitused: läbisõit ja avariilisus
- Läbisõidu kontroll
Eesti auto omanikud sõidavad keskmiselt 15 000–20 000 km aastas. Kui läbisõit erineb oluliselt, küsi müüjalt selgitusi. Suurem läbisõit ei ole alati halb, kui auto on korrektselt hooldatud. Vaata läbisõitu hooldusraamatust või transpordiameti taustakontrollist.
- Avariilisuse kontroll
Avariidest võib saada vihjeid müügifotodest – ebaühtlased kerevahed või erinevad värvitoonid võivad viidata varasematele kahjustustele. Täpsema kontrolli jaoks kasuta margiesindust või iseseisvat keretöökoda.
- Liikluskahjude kontroll
Liikluskahjud ei pruugi olla auto ostmisel määrav takistus, kui kahjud on korrektselt dokumenteeritud ja auto on taastatud tehasenõuete järgi. Kasuta liikluskindlustuse kahjukontrolli: LKF Kahjukontroll https://lkf.ee/et/kahjukontroll.
Kokkuvõtteks: Sõiduki taustakontroll on oluline osa auto ostmisest. Hea kontroll tagab, et teed teadliku otsuse ja väldid hilisemaid ebameeldivusi. Kui vajad abi, kasuta professionaale või taustakontrolli veebiteenuseid.