Scania ja DHL katsetavad elektriveokit, millel on tavakütusel töötav sõiduulatuse pikendaja
Scania ja DHL Grupp on ühiselt välja töötanud tavakütusel töötava generaatoriga elektriveoki, mis võimaldab minna üle elektrilisele maanteetranspordile, ilma et peaks ootama täieliku laadimisvõrgu valmimist.
Täielikult elektrilised sõidukid on jätkusuutliku transpordisüsteemi tipplahendus ja üleminekut elektrile tuleb kohe kiirendada. Siiski on takistusi, näiteks laadimispunktide nappus, kõrged kulud depoodes piisava laadimisvõimsuse tagamisel hooajalistel tippaegadel, võrgukoormus ja kõrged elektrihinnad, eriti tuulevaiksetel talvepäevadel.
Siin tuleb mängu Scania ja DHLi laiendatud sõiduulatusega elektrisõiduk (Extended Range Electric Vehicle EREV). Veok aitab nimetatud takistusi ületada, võimaldades DHL-il sõita 80–90% taastuvenergiaga.
Diiselveoki asendamine pikendatud sõiduulatusega elektriveokiga võib vähendada CO2 heitkoguseid 80 protsenti või rohkem. CO2-sääst sõltub muidugi sellest, kui palju tavakütusega töötavat generaatorit kasutatakse.
Tavakütusega töötav generaator asendab ühe akupaki
Uue elektriveoki võttis Post & Parceli Saksa divisjon kasutusele veebruaris pakiveo korraldamiseks Berliinis, et testida selle toimivust igapäevases tegevuses, enne kui DHL-i veokiparki lisanduvad täiendavad sõidukid.
Kütusega töötav generaator asendab täiselektrilises veokis ühe akuploki, mida ei vajata enamikul transporditeedel. Nii väheneb akudelt saadav sõiduulatus, kuid sõiduk varustatakse nimetatud stsenaariumide korral varuenergiaga.
Sõiduki võimalik sõiduulatus on 650–800 kilomeetrit (Berliini testi tulemused peavad seda veel kinnitama) ja sõidukit saab vajadusel tankida igas tavalises bensiinijaamas. Sõiduulatus on võrreldav Scania kõige moodsama ja tööstusharus juhtiva 100% elektriveoki 550-kilomeetrise sõiduulatusega, arvestades, et sõidukitel on samaväärne maksimaalne kaal.
Pragmaatiline lahendus logistika jätkusuutlikumaks muutmiseks
„Läheb aega, enne kui taastuvelektrienergia, võrk ja laadimistaristu saavad kättesaadavaks ja piisavalt vastupidavaks, et oleks võimalik täielikult toetuda elektriveokitele, eriti nii suuremahulise süsteemi puhul, nagu Saksamaa DHL-i pakivõrk,“ ütleb DHL Grupi tegevjuht Tobias Meyer. „Jäämata seda päeva ootama, teevad DHL ja Scania koostööd pragmaatilise lahenduse väljatöötamiseks, et teha logistika jätkusuutlikumaks.“
„Selline sõiduk on mõistlik ja praktiline lahendus, mis võib anda kohe panuse kaubaveo kasvuhoonegaaside heitkoguste vähendamisele lühiajalises vaates. Vähendamine peaks proportsionaalselt kajastuma teemaksude hinnakujunduses ja ELi sõidukipargi heitkoguste kavas. Näeme selles koostöös kahe kliimamuutustega võitlemisele pühendunud ettevõtte edukat innovatsiooniprojekti,” ütleb DHL Grupi tegevjuht Tobias Meyer.
Laiendatud sõiduulatusega elektrisõiduki EREV on välja töötanud Scania Pilot Partner, uurides uusi tehnoloogiaid ja lahendusi, antud juhul koos strateegilise partneri DHL-iga. Laiendatud sõiduulatusega elektrisõidukid on paljulubav ajutine lahendus CO₂-heite oluliseks vähendamiseks, eriti seal, kus puudub täielikult elektritranspordi taristu ja muud tingimused.
Peamine erinevus võrreldes tavalise hübriidraskeveokiga on see, et sõiduk on peamiselt mõeldud kasutamiseks tavalise akuga elektrisõidukina, mida liigutab peamiselt elektrivõrgust laetav energia. Akude laadimine mootori jõul toimub vaid harvadel juhtudel.
ELi ja riiklikud poliitikad peaksid seda kontseptsiooni tunnustama ja soodustama, arvestades realistlikku heiteintensiivsust ning rakendades proportsionaalseid teemaksusoodustusi.
Lahendust tuleks aktsepteerida ajal, kui taristut veel ehitatakse
„Tulevik on elektriline, kuid soov saavutada täiuslikku lahendust ei tohi olla takistuseks heale lahendusele, kuni me alles liigume täiusliku lahenduse poole,“ ütleb Scania tegevjuht Christian Levin. „Sõiduk, mille töötasime välja koos DHL-iga, on näide ajutisest lahendusest, mis võib laiendada süsinikdioksiidivaba raskevedu, enne kui transpordisüsteem lõpuks täielikult elektrifitseeritakse. Tõhus kliimaüleminek nõuab, et poliitikakujundajad aktsepteeriksid selliseid lahendusi, suurendades samal ajal investeeringuid avalikku taristusse ja muudesse üleminekut võimaldavatesse tingimustesse,“ ütleb Scania tegevjuht Christian Levin.
EREV on 10,5 meetrit pikk veok, mille maksimaalne kaal on 40 tonni ja mille jõuallikaks on 230 kW elektrimootor (295 kW tippvõimsus). Energiat annavad 416 kWh aku ja 120 kW bensiinimootoriga generaator. Pardageneraatori abil – mis algul töötab bensiini- ja edaspidi diislikütusel ja/või HVO-l – ulatub veoki sõiduulatus kuni 800 kilomeetrini.
EREV-veokeid saab varustada tarkvaraga, mis piirab kütusel töötava generaatori kasutamist, võimaldades seeläbi vähendada CO2 heitkoguseid ja piirata neid teatud tasemeni. Maksimaalne kiirus on 89 km/h, kandevõime umbes tuhat pakki (vahetusfurgooni maht). Veokiga saab vedada ka täiendavat vahetuskerega haagist.
Sõiduk on mõeldud põhivedudeks Ludwigsfelde pakikeskusest (asub Berliinist väljas) teistesse piirkonna pakikeskustesse.